Mikołów zyska Gminny Rejestr Zabytków? W mieście na ewidencję czeka ponad 450 obiektów

Czas czytania: 4 min.

Mikołów potrzebuje stworzenia Gminnego Rejestru Zabytków? O taką ewidencję apeluje radna Aneta Esnekier.

Radna Aneta Esnekier przypomniała, że w przyjętej przez Radę Miejską Strategii Rozwoju Gminy Mikołów na lata 2020-2030 uznano w pierwszej kolejności, że najważniejszym atutem, niemal pierwszego stopnia są liczne obiekty zabytkowe.

Wśród nich na liście znalazły się m.in. zabytkowy układ urbanistyczny miasta, rynek, ratusz, kamienice, kościoły w postaci Bazyliki św. Wojciecha, kościoła pw. Matki Boskiej Śnieżnej, kościoła św. Jana, kościoła św. Mikołaja wBujakowie, kościoła pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Śmiłowicach, kościoła św. Mikołaja w Borowej Wsi, kościoła św. Wawrzyńca w Mokrem czy kościoła św. Piotra i Pawła w Panowiach.

 

W zasobach zabytków znajdują się również krzyże, kapliczki, cmentarze (w tym żydowski), pomniki, mogiły, tablice pamiątkowe, wille (w tym Willa Zeumera), a także wapienniki w Mokrem czy schrony bojowe, które należą do Obszaru Warownego„Śląsk”.

Trzeba przypomnieć, że według zapisów ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami każdy szczebel samorządu, aby stworzyć właściwe warunki ochrony zabytków dzierży odpowiedzialność za sporządzenie i prowadzenie ewidencji zabytków.

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi gminną ewidencję zabytków w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy – radna Aneta Esnekier przypomniała treść ustawy o ochronie zabytków.

Okazuje się jednak, że Mikołów takiej ewidencji nie posiada, pomimo ewidentnego zapotrzebowania. Tu pojawia się prośba o utworzenie Gminnego Rejestru Zabytków.

Taki rejestr nie tylko pozwoli zadbać o istniejące zabytki, ale także da szansę osobom zainteresowanym na zweryfikowanie czy dany obiekt jest już zabytkiem czy może się nim dopiero stać – wyjaśnia radna.

Czy powstanie Gminny Rejestr Zabytków? Jest apel radnej o sporządzenie ewidencji obiektów zabytkowych

Okazuje się, że miasto w tej chwili przygotowuje się do wyłonienia podmiotu, który przygotuje karty adresowe dla ponad 450 obiektów zabytkowych w Mikołowie. Będzie to podstawa do stworzenia Gminnej Ewidencji Zabytków.

Prace przy sporządzaniu kart adresowych przewidujemy w okresie czerwiec-listopad 2021, a w miesiącach grudzień 2021 – styczeń 2022 nastąpi etap uzgodnienia kart z właścicielami obiektów zabytkowych oraz Wojewódzkim konserwatorem Zabytków w Katowicach – informuje burmistrz Mikołowa, Stanisław Piechula.

Po tym etapie prac przygotowawczych, burmistrz przyjmie droga zarządzenia Gminną Ewidencję Zabytków.

To jednak nie wszystko – ze względu na zbliżającą się rocznicę 800 lat istnienia miasta Mikołowa, władze planują stworzyć stronę internetową, na której zostaną udostępnione zbiory Gminnej Ewidencji Zabytków.

Autor
Joanna Zegarlicka

Dodaj komentarz

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe